Wat is inbound marketing?

https://teamnijhuis.com/nl/inbound-marketing/

Sommige van jullie hebben de term misschien wel eens gehoord, voor anderen is hij compleet nieuw: ‘inbound marketing’. Inbound marketing is een cruciaal onderdeel van de manier waarop bedrijven op het internet met elkaar concurreren. De term betekent eigenlijk niets meer dan klanten met de juiste content naar jouw product of dienst trekken. In plaats van adverteren via Google, of andere netwerken, zorg je dat klanten organisch bij jou terecht komen. Vervolgens is het zaak om klanten te overtuigen dat ze een product moeten kopen, of contact met je moeten opnemen. Op een potentiële koper te veranderen in een loyale klant kun je allerlei trucjes toepassen. Deze trucjes zijn onderdeel van een grotere methode, die bestaat uit vier onderdelen:

  • Attract
  • Convert
  • Close
  • Delight

Inbound marketing begint met een lokroep: ‘Attract’. Tijdens deze fase zorg je dat de juiste personen naar jouw website komen. Dat is belangrijk, omdat een geïnteresseerde klant sneller geneigd is een aankoop te doen dan de toevallige voorbijganger. Voordat je de juiste mensen kunt uitnodigen, moet je echter eerst weten wie dat zijn. Hiervoor stel je buyer persona’s op: groepen van mensen die passen bij jou bedrijf. Om deze mensen te bereiken en te interesseren kun je gebruik maken van verschillende kanalen. Denk bijvoorbeeld aan leuke blogposts of berichten op sociale media. Wanneer je actief bent in de juiste kringen doet dat wonderen voor je naamsbekendheid. Dat is de kracht van inbound marketing! Verder kun je werken met SEO, search engine optimization. Concreet richt SEO zich op het aanscherpen van de teksten op je site. Met behulp van keywords wordt jouw pagina gekoppeld aan een zoekopdracht. Wanneer een klant vervolgens op Google zoekt naar dat product, sta jij op de eerste pagina. Met SEO zorg je dus dat klanten die zoeken naar jouw producten, ook daadwerkelijk bij jou terecht komen. Je sluist potentiële kopers zo naar jouw site, voordat ze bij de concurrent zijn.

Inbound marketing: vasthouden van klanten

Nu je site meer bezoekers heeft wil je die natuurlijk vasthouden. Je wilt ze daarom zo snel mogelijk omtoveren naar leads: mensen met interesse in jouw product of dienst. Stap twee van inbound marketing heet daarom ‘Convert’. Zodra de klant op je site aankomt, moet hij of zij daarom gelijk gemotiveerd worden om gegevens achter te laten, iets te downloaden of contact op te nemen. Dit kan aan de hand van formulieren, CTA’s of landingspagina’s met daarop unieke content zoals een e-book. Deze stap moet zorgvuldig gebeuren, want je wilt potentiële kopers niet wegjagen. Zorg daarom dat je iets te bieden hebt: een leuke site met originele content. Wanneer een bezoeker zich heeft aangemeld voor een nieuwsbrief of contact met je opneemt, weet je dat de kans groot is dat je op den duur een nieuwe klant kunt verwelkomen. In de derde stap, ‘Close’, draait het om het verkopen van je product. Je lead is inmiddels geïnteresseerd, nu moet je de deal gaan sluiten. E-mail de klant met aanbiedingen of neem op een andere manier contact op. Zorg dat je de lead niet verliest!

Opstellen van een programma

Het laatste onderdeel van inbound marketing heet ‘Delight’. Wanneer je eenmaal een nieuwe klant hebt, moet je zorgen dat deze tevreden blijft. Neem bijvoorbeeld vragenlijsten af en controleer de berichten op je Facebookpagina. Nu je weet hoe inbound marketing in zijn werk gaat, is het tijd een concreet programma op te stellen. Schakel hierbij de hulp in van digitale marketingexperts, zoals van Team Nijhuis. Zij zullen alle stappen uit dit schema rustig met je doorlopen, om zo de perfecte campagne op te zetten! Lees meer..