Administratiekantoor

Als je een eigen boekhouding bij moet houden, dan is het een goed idee om hiervoor een administratiekantoor in te schakelen! Er zijn diverse mensen die een goede administratie moeten voeren, om aan te kunnen tonen dat inkomsten en uitgaven kloppen met wat opgegeven wordt. Dat geldt bijvoorbeeld voor zzp’ers en grotere ondernemingen, maar natuurlijk ook voor verenigingen en goede doelen. Allen moeten ze aan kunnen tonen wat hun inkomsten en uitgaven waren en moeten zij verantwoording af kunnen leggen over deze gegevens. Je kunt er dan voor kiezen om dit zelf bij te houden, als je hier voldoende verstand van hebt of als je iemand binnen je organisatie hebt die hiermee vertrouwd is. Maar in veel gevallen is het verstandiger om een administratiekantoor hiervoor in te schakelen. Als het immers niet op de juiste manier gebeurt, dan kan dit grote consequenties hebben. Voor een goed doel bijvoorbeeld, als jij niet de juiste gegevens aanlevert of op de goede manier de boekhouding bijhoudt, dan kan dit zomaar betekenen dat jij je ANBI status verliest. Daar zit je natuurlijk absoluut niet op te wachten. Het is dan ook erg belangrijk om er voor te zorgen dat dit altijd keurig in orde is. Daarom is het zo verstandig om het niet zelf te doen, maar een administratiekantoor in te schakelen hiervoor.

Administratiekantoor voor goede doelen

Zoals hierboven aangegeven, is het raadzaam een administratiekantoor in te schakelen omdat je dan zeker weet dat je aan de belastingdienst de juiste gegevens aanlevert, zodat je niet alleen de ANBI status kunt krijgen, maar ook kunt behouden. Maar niet alleen hiervoor is dit natuurlijk voor belang. Ook voor jouw donateurs is het belangrijk dat jouw boekhouding duidelijk en transparant is. Op die manier kunnen zij immers nagaan of het geld dat zij aan jou geven wel op de juiste manier besteed wordt. Als een administratiekantoor hiervoor een helder overzicht voor jou kan maken, dat jij op je website kunt plaatsen, dan geeft dat donateurs zeker meer vertrouwen. Zij kunnen dan immers precies zien hoe hoog de bedragen zijn die binnen de organisatie zelf besteed worden aan bijvoorbeeld salarissen en hoeveel geld terecht komt bij de eigenlijke begunstigden van het goede doel. Hoe helderder dit is, hoe eerder mensen geneigd zijn om daadwerkelijk aan jouw organisatie te doneren. Een goed overzicht van een administratiekantoor is dus van belang.

Duidelijkheid voor jouzelf

En ook voor jouzelf is het natuurlijk prettig als je een helder overzicht hebt van je inkomsten en uitgaven, dat geeft jouzelf ook meer duidelijkheid over hoe het er met jouw organisatie voor staat. Ook daarom is een administratiekantoor inschakelen dus van belang. Er zijn dus verschillende redenen om een professional in te schakelen:

  • een transparante administratie geeft jouw donateurs meer vertrouwen
  • het geeft jouzelf meer duidelijkheid in jouw inkomsten en uitgaven
  • je weet zeker dat je voldoet aan de eisen die de belastingdienst stelt aan een goed doel

Het kan echter nog wel wat lastig zijn om een administratiekantoor te vinden dat ervaring heeft met het administreren van zaken voor goede doelen. De meeste van dergelijke kantoren werken immers gewoon voor bedrijven. Zoek jij een kantoor dat ervaring heeft met CBF-eisen en met de goede doelensector, dan kun je heel goed terecht bij DavidAdministraties. Op DavidAdministraties.nl kun je lezen dat Catharina Davidse veel ervaring heeft binnen de sector, door haar achtergrond als hoofd financiële administratie bij een grote zendingsorganisatie. Dat maakt dat zij heel goed op de hoogte is van alles wat er komt kijken rondom de boekhouding van goede doelen. Daarom is dit administratiekantoor dan ook het aangewezen kantoor voor wie een boekhouder zoekt voor zijn of haar goede doel! Lees meer…